Fraser Island - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van AustralieTasmanie2014 - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van AustralieTasmanie2014 - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: Frans en Annie

07 Juni 2014 | Australië, Mission Beach

Zaterdag 7 juni,
Vanochtend na het ontbijt werden we om 7.20 uur opgehaald voor de dagtour naar Fraser Island. We gaan met de veerpont richting Fraser Island, deze tocht duurt ongeveer 50 minuten. Op het eiland staat een grote 4WD truck (Bus) op ons te wachten. Voordat we vertrekken verteld de gids wat voor eiland het is en wat je gaan doen deze dag:
Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en het maakt onderdeel uit van het Great Sandy Nationaal park. Dit zandeiland meet 123 km van noord naar zuid en plaatselijk 22 km van oost naar west en staat op de wereld erfgoedlijst. Het hoogste duin is 240 meter hoog . Het zand dat hier is verzameld, is aangevoerd door de oceaanstromen die van zuid naar noord gaan. Het zand dat de rivieren tussen Sydney en Brisbane naar zee brengen, beland voor het merendeel hier. Het zand wordt hier tegen gehouden door een drempel van gestold lava. Dit proces gaat al bijna een miljoen jaar ongehinderd door. Langs de oostkust wordt meer zand weg gevoerd dan afgezet dus kalft het strand af. Aan de westkant groeit het weer aan. Het eiland wandelt net als de wadden eilanden. Verder tref je op dit eiland dichte tropische jungle, uitgestrekte eucalyptusbossen, ongerepte stranden en bijzondere diersoorten, zoals wilde dingo's aan. Als laatste zijn er 200 meren op het eiland waarvan wij er twee gaan bezoeken.Op dit eiland kan je alleen met een 4WD rijden vandaar dat wij met de grote 4Wd truck op pad gaan.
We vertrekken richting het resort dwars door de jungle het zijn allemaal zandpaden en daar rijdt de truck doorheen, geweldige ervaring. Na een stop bij het resort gaan we het strand op om de oostkust te verkennen. Dat is een bijzondere ervaring er rijden allemaal trucks het is net een snelweg iedereen rijdt er behoorlijk. Wij gaan naar de Eli-kreek. Deze kreek is kraakhelder;en wordt gevoed door regenwater. De vegetatie rond het water is tropisch. Frans en ik hebben er door heen gelopen want het was niet echt diep. Heel bijzonder de zee ligt op 5 meter afstand zout water en dit zoetwater. Hierna gaan we naar een wrak ongeveer halverwege het eiland. Het verroeste staal is wat eens de ss Macheno was, een passagiersschip gebouwd in 1905. Het strandde in 1935, nadat het in een cycloon was los geslagen van een sleepboot die het afgedankte schip naar Melbourne wilde slepen. Sindsdien ligt het hier te roesten. Als laatste aan de oostkust hebben we de gekleurde stranden Pinnacle bewonderd . Kleideeltjes plakken hier het zand aan elkaar, waardoor steile, kleurrijke zandkliffen ontstaan. Grappig om te zien. Wat ook leuk was dat er ook vliegtuigjes landen en opstijgen van het strand. Het is werkelijk bizar. Betreft dieren hebben we twee dingo's en een Zee-eagle gezien tijdens strand rit. Na de lunch in het resort warm en koud buffet zijn we naar het middelpunt van het eiland gereden. Central station waar we het regenwoud zijn door gewandeld en uitleg kregen van de gids over flora en fauna heel indrukwekkend. Als laatste zijn we naar het Lake Mackenzie gegaan en hebben daar gezwommen in het meer. Met zijn witte stranden echt gaaf weer. Dit is een groot meer midden in het regenwoud ook weer zoetwater wat gevoed wordt door de regen. Het water is kraakhelder je kijkt zo naar de bodem wonderlijk. Hierna terug in de truck en richting de veerpont gereden de dag liep op zijn eind. De gids Steve heeft onderweg veel informatie en verhalen verteld over het eiland en daarnaast ook deel over de levenswijze van de Aboriginals. Om 18.00 uur waren we weer terug in het Hotel. Dit was weer een bijzondere dag fantastisch. Lekker gegeten bij hetzelfde Indiase restaurant